De kleine oude vrouw... - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van predikantennaarisrael2014 - WaarBenJij.nu De kleine oude vrouw... - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van predikantennaarisrael2014 - WaarBenJij.nu

De kleine oude vrouw...

Door: Jan Henzen

12 Januari 2014 | Palestina, Bethlehem

Opeens stond ze voor ons, die kleine oude vrouw, die de vraag stelde of het klopte dat wij uit Nederland kwamen. Ja, wij kwamen inderdaad uit Nederland en we waren zojuist op bezoek geweest in een Joodse nederzetting in de buurt van Betlehem, waar zij ook bleek te wonen.
Ze vertelde dat ze in 1926, in haar eerste levensjaar met haar ouders uit Polen naar Antwerpen was verhuisd en dat ze daar was opgegroeid in een gezin met in totaal 6 kinderen, Vandaar ook dat ze de Nederlandse taal beheerste al zei ze verschillende malen verontschuldigend dat het al lang geleden was dat ze Nederlands gesproken had en dat we haar maar niet kwalijk moesten nemen als ze de juiste woorden niet kon vinden.
En toen haar verhaal over de oorlogstijd waarin haar ouders de tegenwoordigheid van geest hadden om hun kinderen tijdig bij de juiste mensen onder te brengen. Dat niet alleen zij, maar ook haar hele gezin de oorlog had overleefd omschreef ze als een wonder en vol vuur vertelde ze van het in de oorlogsjaren gegroeide verlangen om naar Israël te gaan.
In 1946 kreeg ze toestemming van haar ouders om de grote stap te zetten, maar niet eerder dan dat ze getrouwd zou zijn. Met haar man ging ze een nieuwe toekomst tegemoet in de nederzetting waar wij op bezoek waren. Toen ze in verwachting van hun tweede kind was en de nog jonge nederzetting aangevallen werd door Palestijnen werd zij geëvacueerd naar Jeruzalem, terwijl haar man achterbleef om te vechten. Hij heeft het niet overleefd, want toen de Palestijnen de strijd gewonnen hadden, werden hij en zijn medesoldaten bevolen zich op te stellen voor een groepsfoto, waarna ze, keurig opgesteld genadeloos werden neergeschoten.....
En dat vlak voor het gebouw waar wij met haar in gesprek waren. We waren allemaal stil en met tranen in onze ogen zagen we voor ons hoe een geschiedenis van nog maar zo kort daarvoor zich herhaalde in het leven van jonge mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de opbouw van een eigen land dat toch door God was beloofd. Wat oogde die kleine oude vrouw kwetsbaar, maar wat was ze sterk, wat waren wij om woorden verlegen, maar wat zij ze met stralende ogen dat ze naast haar twee kinderen vele klein- en achterkleinkinderen en ook nog een fijne man gekregen had. En..... wat waren wij dankbaar dat we deze kleine oude vrouw hadden ontmoet of, anders en beter gezegd, dat zij op onze weg gebracht was. Dat de Here God deze kleine oude, vrouw, deze Margalith Zisman zal zegenen, ja, dat Zijn sjalom met haar en haar dierbaren zijn zal.
Ontroerend waren de woorden die een collega bij het afscheid tot haar sprak: 'Tot ziens in Jeruzalem!'

• 15 Januari 2014 - 09:11

Egbert Van Faassen:

Hallo dominee.
    Alleen het lezen ontroerd al.
    Zonder dat je ernaar op zoek bent, ontmoet je iemand die jullie moesten ontmoeten.
    Het verhaal van Israël gaat door.
    Een groet uit Lutten.

• 15 Januari 2014 - 09:40

Gerda Borsje:

om stil van te worden........

• 15 Januari 2014 - 10:55

Ed En Sjanie:

Jan, dank voor het delen van dit bijzondere levensverhaal. We hopen er thuis nog vele van je te horen.
    Nog een goede tijd toegewenst met elkaar. Groet uit Alphen.

• 15 Januari 2014 - 11:19

Marion Smit:

Bijzonder......

• 15 Januari 2014 - 12:42

Mineke Terlouw:

Dominee, wat een ontroerend verhaal. En dat deze vrouw dat zo kan vertellen dat bewijst alleen maar hoe sterk haar geloof is. Om jaloers op te zijn.
    Wij wensen jullie allemaal nog goede dagen toe. Er is voor jullie gebeden op de gebedskring.
    Hartelijke groet namens ons allen uit Wateringen.

• 15 Januari 2014 - 13:03

Betsie :

zulke mensen ontmoet je niet voor niets !!! allen Sjalom

• 15 Januari 2014 - 17:11

Diny Dekker :

Heel ontroerend ,nog gezegende dagen .grtj

• 15 Januari 2014 - 17:28

Petra Van Gladbach:

Ik vind het een feest der herkenning.
    Ook ik ben eens in Israël geweest.
    Dat gevoel, het daar rondlopen. Dat was zo bijzonder.

Fijn dat wij als gemeenteleden op dit deze manier mee kunnen (be)leven.

Prettige reis verder!

• 15 Januari 2014 - 17:38

Albert:

Heftig
    Veel succes en plezier gewenst

• 15 Januari 2014 - 18:36

Tjitske Torn:

Bijzonder en ontroerend!!

• 15 Januari 2014 - 19:38

Jan Post:

Wat een inspirerende gebeurtenissen, dat wordt een emotionele Israël avond in de komende maand. We wensen jullie vele mooie contacten ook met die mensen die mogelijk andere geluiden laten horen. Groeten uit het wateringse jan post

• 15 Januari 2014 - 21:21

Christine Bosma:

Jan, inderdaad een ontroerend verhaal.
    Wij, mijn moeder en ik wensen jullie nog een goede en inspirerende reis toe.

• 16 Januari 2014 - 12:23

Flip Geerling: