Sonja en Simon Kalfon - Reisverslag uit Ramla, Israel van predikantennaarisrael2014 - WaarBenJij.nu Sonja en Simon Kalfon - Reisverslag uit Ramla, Israel van predikantennaarisrael2014 - WaarBenJij.nu

Sonja en Simon Kalfon

Door: William Piksen

17 Januari 2014 | Israel, Ramla

Op vrijdag bracht de groep Landbelofte een bezoek aan Sonja en Shimon Kalfon. William had Sonja 15 jaar geleden voor het laatst ontmoet in Nederland. Zij is opgegroeid in Aalten en wilde na haar middelbare school tijdelijk in een Kibboets gaan werken. Maar dat veranderde toen ze eenmaal in Israel kwam. Ze werd daar verliefd op Shimon Kalfon een Joodse jongen. Ze koos voor hem maar ook voor het Joodse geloof. Uit overtuiging werd ze orthodox Joods en leerde heel veel daarover. Het is voor haar een manier van leven. Alles wat je doet heeft met het geloof te maken, en alles wat je verwacht ook. 'Wij verwachten de Messias', vertelde ze, 'en totdat Hij komt moeten wij aan het werk'.

Wij bezochten haar en Shimon in de Moshav Yad Rambam. We werden heel gastvrij ontvangen en meegenomen de bergen in. Daar zagen we het landschap waar de strijd tussen David en Goliath waarschijnlijk heeft plaatsgevonden. Op die plek stelden wij hen de vraag: Wat denken jullie? In het verleden is wel gezegd dat de Joden wel zouden kunnen wonen in Oeganda. Haar antwoord was duidelijk: 'Wij verwachten hem hier in dit land en daarom zijn we hier en bewerken dit land. 'We zouden van Oeganda iets moois hebben kunnen maken, maar de beloften gelden voor Israel en daarom zijn wij hier.'