Het vluchtelingenkamp - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2014 - WaarBenJij.nu Het vluchtelingenkamp - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2014 - WaarBenJij.nu

Het vluchtelingenkamp

Door: Reinoud Wentink

15 Januari 2014 | Israel, Jeruzalem

Het vluchtelingenkamp
Op 15 januari vertrokken we met 3 busjes naar Bethlehem. Bij het checkpoint werden de busjes geparkeerd. Te voet staken we over naar Palestijnse zijde. Ongeveer tegen de muur aan was het vluchtelingenkamp, dat intussen – sinds 1948 - een permanent karakter heeft gekregen. Een totaal andere wereld, waarin we bijna direct werden omringd door Palestijnse jongetjes, die ons steeds bleven volgen. Voor deze inmiddels 2e of 3e generatie is de situatie nogal uitzichtloos. Ze worden ondersteund door de VN en waarschijnlijk ook door mede-Arabieren, sinds ze hun woning elders in het Heilige Land moesten opgeven en verlaten. Feitelijk zitten ze opgesloten en zijn ze gegijzeld: naar Israël terug kunnen ze niet, maar economisch gezien zijn ze wel van Israël afhankelijk. Het was een eye-opener om ook deze kant van alle problematiek die er is te hebben gezien.
Reinoud